Wednesday, September 25, 2013

چرا دست دادن روحانی با گوئیدو وستروله وزیر خارجه ی آلمان در رسانه ها سانسور شد؟

1375088 4767606367602 1404330469 n چرا دست دادن روحانی با گوئیدو وستروله وزیر خارجه ی آلمان در رسانه ها سانسور شد؟

رامین یزدانی: چرا دست دادن روحانی با گوئیدو وستروله وزیر خارجه ی آلمان در رسانه ها سانسور شد؟ آیا دلیل آن همجنس گرا بودن آقای وستروله است که با مردی ازدواج نموده است، می باشد؟



وزیر خارجه ‌آلمان پس از دیدار با حسن روحانی در نیویورک از “لحن جدید” ایران استقبال کرد. گیدو وستروله در عین حال هشدار داد که این لحن باید با اقداماتی اساسی همراه شود. او با وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرده است.


گوئیدو وستروله درحالی از لحن جدید دم میزند که خودش و حزبش لیبرال ها در انتخابات دو روز پیش به پارلمان آلمان راه پیدا نکردند و این سفرش به نیویورک بعنوان آخرین سفر رسمی به عنوان وزیر خارجه ی آلمان تلقی می شود. وستروله که با مردی ازدواج کرده باید بداند که همین بغل دستیش در ایران با اعدامش به عنوان همجنس گرا موافقت خواهد کرد.


آیا استقبال وزیر خارجه آلمان از لحن جدید ایران به نفع حقوق بشر و جنبش دمکراسی خواهی‌ مردم ایران است؟ برای پاسخ به این پرسش توجه شما را جلب می‌کنیم به موضوع دیدار گیدو وستروله با محمود احمدی‌نژاد و نوشته کتایون امیرپور در روزنامه دی تاگس تسایتنوگ در سال ۲۰۱۱


گیدو وستروله چرا دست دادن روحانی با گوئیدو وستروله وزیر خارجه ی آلمان در رسانه ها سانسور شد؟


” این درحالی است که گیدو وستروله وزیرخارجۀ آلمان امکان چندان دیگری نداشته است. اما پشت پردۀ این ماجرا چیست؟

یکشنبۀ گذشته که باز هم ده ها هزارنفرجان خود را در تظاهرات به خطر انداختند سیاست خارجی آلمان را نزد حاکمان ایران به خواری واداشتند. بیلد اَم زونتاگ به حاکمان ایران برای تبلیغات کمک کرد، درست در هفته ای که جنبش دمکراسی خواهی در ایران حقیقتاٌ به نشانه های دیگری از آلمان نیاز داشت. اما در حالیکه تظاهرات حتی با تیراندازی سرکوب شد نشریۀ بیلد وزیرخارجۀ آلمان را واداشت به تلویزیون دولتی ایران تصویری را ارائه دهد که در آن در حال دست دادن با احمدی نژاد است. روزنامۀ بیلد، متشکریم!

تلویزیون در ایران توانستند در آخر هفتۀ گذشته و از زمان دیدار گیدو وستروله بارها ببینند. احتمالاٌ تلویزیون دولتی ایران در آینده نیز اگر وزیران خارجۀ اتحادیۀ اروپا بار دیگر تهدید کنند فعلاٌ برای دیدار به ایران نمی روند باز این تصویر را پخش خواهد کرد. وقتی معاون وزیرخارجۀ ایران جلوی دوربین می آید و توضیح می دهد دیدار وزیرخارجۀ آلمان نقض تحریم اتحادیۀ اروپاست می توان احساس پیروزی را برچهره اش دید.

این درحالی است که گیدو وستروله امکان چندان دیگری نداشته است. اما پشت پردۀ این ماجرا چیست؟ دو روزنامه نگار نشریۀ بیلد اَم زونتاگ در اکتبر در تلاش برای مصاحبه با پسر سکینۀ آشتیانی که به اعدام محکوم شده بازداشت شدند. آشتیانی بعد از محاکمه ای مشکوک به اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم شده بود. تازگی ظاهراٌ مجازات مرگ را متوقف و آن را به زندان تغییر داده اند. چنین می نماید که یک کمپین بین المللی هم در آن نقش داشته است، مینا احدی که در کلن زندگی می کند از مبتکران این کمپین بوده است.

به دو آلمانی اتهام زده شد که با روادید مسافرتی به ایران رفته اند. به گفتۀ ایران چون بدون اجازه برای کار مطبوعاتی با پسر آشتیانی مصاحبه کرده بودند قانون این کشور را زیر پا گذاشته اند.

از این گذشته این دو در تلفن از مینا احدی به عنوان مترجم استفاده کرده بودند. از دید ایران تعیین کننده است که احدی عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری است که مصمم به سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی است و در این کشور بعنوان سازمانی تروریستی محسوب می شود. صرف نظر از این نکته، در آلمان نیز این حزب به عنوان گروهی افراطی زیر نظر سازمان اطلاعات داخلی آلمان است.

از این گذشته احدی در بین ایرانیانِ در تبعید و اعضای جنبش دمکراسی خواه ایران شخصیتی مشکوک دارد. زیرا او تا حد زیادی مسئول است که یک گردهماییِ مؤسسۀ هاینریش بُول در سال ۲۰۰۰ که روشنفکران اصلاح طلب ایران هم به آن دعوت شده بودند با جنجال پایان یافت. این ماجرا به زندان طولانی چندین شرکت کننده منجر شد. زندانیان سابق – برای نمونه اکبر گنجی – مینا احدی را متهم کردند با علم به عاقبت این ماجرا این اقدام را کرده تا خود را مطرح کند.

اکنون که این دو روزنامه نگار آزاد هستند می توان گفت: این مسافرت ترکیبی بود از حماقت و بی مسئولیتی. زیرا سردبیری نشریه باید می دانست که روزنامه نگاران را وامی دارد دست در لانۀ زنبور کنند: با توجه به کمپین بین المللی برای سکینۀ آشتیانی معلوم بود خانۀ سجاد قادرزاده زیرنظر است و تلفنش شنود می شود. این نکته را نیز باید می دانستند که اقدامی چون سفر بدون روادید معتبر مطبوعاتی بهانه به دست مقام های ایرانی خواهد داد. و فعالِ زنی را که سازمانش در ایران به تروریسم شناخته می شود به عنوان مترجم در آن سوی تلفن آوردن نهایت ناسنجیدگی است. شاید این نشریه باید در نزد بزرگ ترین دشمنش، گونتر والراف، کسب اطلاع می کرد که چطور می توان به یک افشاگری مهم رسید.

اما مسئولیت اصلی برعهدۀ سردبیری است. با اقدام ناشی از مسئولیت نشناسی خود ماه ها سیاست داخلی آلمان را فلج کردند. و درست در یکشنبۀ گذشته که باز هم ده ها هزارنفرجان خود را در تظاهرات به خطر انداختند سیاست خارجی آلمان را نزد حاکمان ایران به خواری واداشتند. بیلد اَم زونتاگ به حاکمان ایران برای تبلیغات کمک کرد، درست در هفته ای که جنبش دمکراسی خواهی در ایران حقیقتاٌ به نشانه های دیگری از آلمان نیاز داشت. اما در حالیکه تظاهرات حتی با تیراندازی سرکوب شد نشریۀ بیلد وزیرخارجۀ آلمان را واداشت به تلویزیون دولتی ایران تصویری را ارائه دهد که در آن در حال دست دادن با احمدی نژاد است.


روزنامۀ بیلد، متشکریم!


سفر بی مقدمه وزیر خارجه آلمان به تهران: دیدار در نیمه های شب و …

وزیر امور خارجه آلمان ساعت ۲۲ وارد تهران شد و بلافاصله برای دیدار با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به پاستور رفت و سپس در تا ساعت ۳۰ دقیقه بامداد با صالحی مذاکره کرد و سرانجام دو تبعه آلمانی را با خود برد.

دو شهروند آلمانی بازداشت شده در ایران دیروز شنبه از زندانی در تبریز آزاد و شب گذشته به همراه وزیرخارجه آلمان به کشورشان برگشتند.

به گزارش خبرنگار عصر ایران، “گیدو وستروله” وزیر امور خارجه آلمان ساعت ۲۲ دیروز (شنبه شب) وارد تهران شد و بلافاصله برای دیدار با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به پاستور رفت.

وزیر خارجه آلمان که با تمایل و درخواست خود و بدون برنامه ریزی قبلی به تهران سفر کرده بود؛ در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شنبه شب نیز با علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود در محل وزارت خارجه ایران دیدار کرد تا در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد (۱۲ و ۳۰ دقیقه شب)، کنفرانس مطبوعاتی مشترک این دو وزیر خارجه برگزار شود!

بلافاصله پس از پایان این کنفرانس مطبوعاتی، وزیر خارجه آلمان و هیئت همراه به سرعت محل وزارت خارجه ایران را به سمت پاویون تشریفاتی فرودگاه مهرآباد تهران ترک کرد تا به همراه دو تبعه آلمانی راهی آلمان شود.

این دو ، چهار ماه پیش در شهر تبریز و در هنگام گفت وگو با خانواده سکینه آشتیانی – زن ایرانی محکوم به سنگسار – بازداشت شدند. این دو تبعه آلمانی از سوی مقامات ایرانی به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بودند.

با این حال دیروز رسانه های ایرانی اعلام کردند: شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تبریز با اعلام ختم رسیدگی به پرونده دو تبعه آلمانی، آنان را مستحق تخفیف در مجازات و برخورداری از رأفت اسلامی تشخیص داد. این دادگاه همچنین به استناد ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی، حبس تعزیری دو شهروند آلمانی را نیز به پرداخت جزای نقدی تبدیل کرد.

دویچه وله نوشت: “بامداد یکشنبه (۲۰ فوریه/ یکم اسفند) دو خبرنگار آلمانی زندانی در ایران با هواپیمای دولتی کشورشان در برلین فرود آمدند. گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان، شامگاه شنبه و بدون اعلام قبلی به تهران سفر کرد. دو خبرنگار آزادشده هم به همراه او به خانه بازگشتند.”

پیش از این نیز در آستانه آغاز سال میلادی ۲۰۱۱، خانواده این دو شهروند آلمانی به تهران آمدند اما برخلاف وعده مقامات ایرانی نتوانستند با این دو تبعه آلمانی که در تبریز بازداشت بودند؛ در تهران دیدار کنند. همین عامل باعث احضار سفیر ایران در برلین شد تا در کمتر از ۲۴ ساعت، خانواده های این دو آلمانی با علی اکبر صالحی سرپرست وقت وزارت خارجه ایران دیدار کردند. این خانواده ها همان روز به تبریز سفر کردند تا در هتل محل اقامت خود با این دو آلمانی دیدار و گفت وگو کنند. “


No comments:

Post a Comment