Saturday, August 31, 2013

حمله های تازه ایران به گزارشگر ویژه سازمان ملل

130308131119 shaheed 304x171 un حمله های تازه ایران به گزارشگر ویژه سازمان ملل


فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران تاسف خود را از اظهارات اخیر مسئولان بلندپایه ایران در مخالفت پیگیر با ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز می کنند. این دو سازمان بر این نظر هستند که دیدار گزارشگر دکتر احمد شهید از ایران گام بسیار مثبتی به جلو برای مشارکت ایران در گفتگویی سازنده در باره حقوق بشر با جامعه بین المللی خواهد بود.


نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته اعلام کردند که دکتر احمد شهید اجازه دیدار از ایران را نخواهد یافت. آقای عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در روز ۵ شهریور ۱۳۹۲ (۲۷ آگوست ۲۰۱۳) اعلام کرد ایران احمد شهید را «گزارشگر منصفی» نمی داند. در همان روز، آقای محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضائیه، اعلام کرد که درخواست دکتر شهید جدی» تلقی نخواهد شد. این اظهارات در پی ارسال دو نامه گزارشگر ویژه به دفتر ریاست جمهوری حسن روحانی برای درخواست دیدار از کشور انجام شده است.


عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «مطلب تازه‌ای در اظهارات اخیر مسئولان ایران نیست. این اظهارات تنها نشان می دهد که دولت تازه جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد بیش از دولت قبلی با سازمان ملل همکاری کند. این سیاست منجر به انزوای روزافزون ایران شده و می تواند به گسترش خشم مردم ایران بیانجامد که باید فشار اصلی ناشی از این وضعیت را تحمل کنند.»


مجمع عمومی سازمان ملل شصت و هشتمین اجلاس خود را در ظرف چند هفته آینده آغاز می کند. دکتر شهید نیز باید گزارش خود در باره وضعیت حقوق بشر در ایران را به اجلاس ارایه کند. در گذشته، با خودداری دولتمردان از دادن اجازه دیدار از ایران، دکتر شهید ناگزیر عدم همکاری آنها را گزارش داده و موارد نقض فاحش حقوق بشر از جمله حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر و مخالفان، شکنجه، اعدام در انظار عمومی و غیره را محکوم کرده است.


Friday, August 30, 2013

پستی دیگر، برای شرف جنبش دانشجویی، مجید توکلی

پرسش: دخالت نظامی خارجی در سوریه به کل "بد" و "جنایت" و "جنگ طلبیست" یا تنها این نسبت ها به #آمریکا و جهان می چسبد وقتی که می خواهند در سوریه دخالت کند؟ چون در سه ماه گذشته که شاهد دخالت نظامی خارجی حزب الله #لبنان با تمام وجود در سوریه بوده ایم، کسی یک خط هم درباره کراهت دخالت نظامی و #جنگ و جنایت و خونریزی که ننوشت و به اندازه یک استوس فیس بوکی هم نگران نبود که هیچ که برخی اساسن خیلی هم از بر هم خوردن توازن نظامی در سوریه به سود بشار با کمک نیروی خارجی شادمان بودند. به نظر می رسید که فکر می کردند، حزب الله لبنان در #سوریه در حال عقد کردن خواهر و مادر مردم سوریه است، حالا با کمی "خشونت" و "کشتار" و "چند ده هزار جنازه" که اساسن آن هم مهم نیست ________ http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE

گزارش تصویری برنامه پانورامای بی بی سی از حمله شیمیایی به یک مدرسه درسوریه


برنامه پانورامای بی بی سی گزارشی تهیه کرده است که گفته می شود پس از حمله شیمیایی با مواد شبیه به بمب ناپالم دریک مدرسه درحومه حلب تهیه شده است. دراین گزارش تصاویرکودکان با سوختگی های شدید دیده می شود.


سیمین بهبهانی برنده جایزه انجمن بین المللی قلم مجارستان شد











سیمین بهبهانی، شاعر ایرانی، برنده جایزه امسال انجمن بین المللی قلم مجارستان شد. انجمن قلم مجارستان از سال گذشته این جایزه ۵۰ هزارپوندی را برای حمایت از آزادی بیان تاسیس کرده است. آناهیتا شمس هم به مراسم اهدای جوایز در شهر پچ رفته بود.


عفو بین‌الملل: ایران تلاش می‌کند اعدام‌های ۶۷ را از حافظه‌ها پاک کند



سازمان عفو بین‌الملل در بیست و پنجمین سالگرد کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که با محاکمه عاملان این واقعه، فارغ از مقام و موقعیت آنها، عدالت را اجرا کند.

در گزارش این نهاد حقوق بشر که روز پنج‌شنبه، ۷ شهریور، منتشر شد با انتقاد از عدم پاسخ‌گویی مقامات ایران درباره کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی و عقیدتی سال ۱۳۶۷ آمده است که جمهوری اسلامی «پس از ۲۵ سال همچنان تلاش می‌کند این واقعه را از حافظه‌ها پاک کند».


این گزارش سپس به شرح این اعدام‌های دسته‌جمعی می‌پردازد که تابستان ۱۳۶۷ رخ داد و چنان‌ چه «آمار نهادهای مدافع حقوق بشر» می‌گوید در جریان آن «بین چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار نفر از مردان، زنان و کودکان در زندان‌های ایران اعدام شدند».


عفو بین‌الملل می‌گوید: «با توجه به این که تمامی این اعدام‌ها به صورت مخفی انجام شده‌اند هنوز هم به سختی می‌توان رقم دقیق قربانیان را تعیین کرد. در حقیقت، به بسیاری از خانواده‌های اعدام‌شدگان هیچ‌گاه اعدام اعضای خانواده خبر داده نشد و حتی به آنها گفته نشد که عزیزان آنها در کجا دفن شده‌اند.»


این نهاد حقوق بشری سپس از سیاست‌های حکومت ایران در رابطه با این واقعه انتقاد می‌کند و می‌گوید: «هیچ‌گاه در مورد این کشتار گسترده تحقیقات صورت نگرفت، هیچ یک از مقامات مسئول و مجریان این قتل عام محاکمه نشدند و در واقع برخی از همان افراد اکنون در سطوح بالای حکومت ایران هستند.»


اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران در آخرین سال رهبری آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، و پس از پایان جنگ ۸ ساله ایران و عراق به وقوع پیوست.


قربانیان این اعدام‌ها بیشتر اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران و برخی گروه‌های مارکسیست بودند که قبل از آن در دادگاه‌های انقلاب تنها به زندان محکوم شده بودند.


اما روایات متعددی وجود دارد که می‌گوید آیت‌الله خمینی فرمانی مبنی بر محاکمه مجدد آنها صادر کرد که در نهایت به اعدام بسیاری از این زندانیان انجامید.


بیشتر این قربانیان در گورستان خاوران، واقع در شرق تهران، دفن شدند و از آن زمان خانواده‌های آنان تلاش می‌کنند سالانه مراسم یادبودی در آنجا برگزار کنند که همواره واکنش شدید حکومت ایران را در پی داشته است، چنان‌ چه عفو بین‌الملل می‌گوید: «هر سال ماموران حکومت به مراسم یادبودی که خانواده قربانیان در اولین جمعه شهریورماه در گورستان خاوران برگزار می‌کنند، حمله‌ور می‌شوند و تعدادی از آنها را بازداشت می‌کنند.»


اعتراض به «سرکوب و اذیت» خانواده‌های قربانیان تابستان ۶۷


این نهاد حقوق بشر سپس از آن‌ چه «سرکوب و اذیت و آزار» خانواده‌های قربانیان این واقعه می‌خواند انتقاد می‌کند و از خانواده بهکیش به عنوان نمونه نام می‌برد، که «۷ نفر از آنان در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شدند».


عفو بین‌الملل به نقل از جعفر بهکیش می‌نویسد که منصوره بهکیش، خواهر او، به‌ خاطر گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره رخداد سال ۱۳۶۷ «هدف اصلی سرکوب حکومت ایران» قرار گرفته و بارها دستگیر شده است.


به گفته آقای بهکیش، «طی ماه‌های اخیر نهادهای امنیتی به منصوره گفته‌اند که به خاوران نرود و با رسانه‌ها گفت‌وگو نکند. آنها همچنین برای جلوگیری از فعالیت‌های او بارها دستگیرش کرده‌اند و اکنون نگرانی‌هایی درباره امنیت او وجود دارد».


این گزارش می‌گوید: «منصوره بهکیش اوایل تابستان سال ۲۰۱۱ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد تا این که در روز نهم ژوئیه به قید ضمانت آزاد شد. در ماه دسامبر همان سال در شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام و برگزاری اجتماع با هدف ضربه زدن به امنیت ملی محاکمه شد… و اکنون منتظر اجرای حکم شش ماه زندان خود است.»


سازمان عفو بین‌الملل در نهایت از حکومت ایران خواسته است که «حق دسترسی و انتشار حقایق، اجرای عدالت در مورد مسئولان این فاجعه و غرامت به خانواده قربانیان این کشتار» را محترم بشمارد.



منبع: رادیو فردا



Thursday, August 29, 2013

ترکیه برای شرکت در عملیات نظامی علیه سوریه اعلام آمادگی کرد



نشانه های آمادگی ائتلاف بین المللی برای حمله نظامی به سوریه


کشورهای غربی به آماده سازی و تنظیم آرایش نظامی نیروهای خود برای حمله نظامی احتمالی به سوریه، و در واکنش به کاربرد سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان توسط این کشورهمچنان ادامه می دهند.


به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، به نظر می رسد که آماده سازی کشورهای غربی، برای رهبری یک حمله نظامی به سوریه تقریبا کامل شده و تنها مسئله‌ای که در این میان باقی مانده پایان شمارش معکوس برای زمان آغاز این حمله است.


بر اساس این گزارش مقدمات حمله نظامی و آرایش نهایی نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی علیه سوریه که آمریکا، بریتانیا و فرانسه آن را رهبری می کنند، به مراحل پایانی خود رسیده، و احتمال پیوستن کشورهای دیگر به این ائتلاف دور از ذهن به نظر نمیرسد.


ایالات متحده آمریکا چهار ناوشکن نظامی مهم “یو اس اس ماهان، راماگ، باری و ناوشکن گراولی” که به موشک‌های توماهوک مجهز هستند را در دریای مدیترانه مستقر کرده است. علاوه بر این آمریکا دو ناو هواپیمابر خود در آبهای خلیج ودریای مدیترانه را هم برای انجام عملیات نظامی آماده کرده است.


در همین راستا بریتانیا نیز درهمراهی با ایالات متحده آمریکا کشتی‌های نظامی مجهز به موشک‌های “کروز” را به دریای مدیترانه فرستاده تا در عملیات احتمالی علیه سوریه شرکت کنند.


همچنین به نظر می رسد بریتانیا برای انجام حملات هوایی به مواضع ارتش سوریه از پایگاه نیروی هوایی “اکروتیری” در کشور قبرس هم استفاده کند.


فرانسه هم که از رهبران ائتلاف بین المللی است به پیشرفته‌ترین کشتی‌های حامل هلیکوپترهای نظامی مجهز است. فرانسه علاوه بر این کشتی ها، دارای نوعی موشک پیشرفته به نام “سکالب” نیز هست که به وسیله هواپیماهای جنگنده حمل و شلیک میشوند.


نیروی هوایی فرانسه دارای پایگاه هوایی مهمی در جیبوتی است و جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ آن برای هرگونه عملیات نظامی به حال آماده باش کامل در آمده اند. همچنین این کشور جنگنده‌های پیشرفته رافال را در پایگاه خود در کشور امارات مستقر کرده است.


براساس این گزارش ایالات متحده آمریکا هم تعداد زیادی جنگنده‌های اف ۱۶ در اردن دارد که برای انجام عملیات نظامی آماده اند.


به گفته کارشناسان نظامی، با توجه به اعلام آمادگی ترکیه برای شرکت در هجوم هوایی علیه سوریه احتمال دارد ائتلاف بین المللی از پایگاههای “ازمیر” و “انجرلیک ” ترکیه نیز در عملیات خود علیه دمشق استفاده کند.



Wednesday, August 28, 2013

محمد نوری زاد: بیایید به هیچ آخوندی پول ندهیم!

968858 10151728142468954 521997747 n محمد نوری زاد: بیایید به هیچ آخوندی پول ندهیم!


من ازباب این که به روحانیت خردمند و با فرهنگ و آزاد ارادت دارم، وازباب این که می خواهم این ساحتِ روشنفکرِ روشنگرای ازآلودگی های متنوعِ صنفی ای که ازدیربازگرفتارش شده مبرا باشد، پیشنهاد می کنم ازاین به بعد به هیچ آخوندی وبه هیچ مرجع تقلیدی پول ندهیم.


می دانم که این پیشنهاد من با مشقات ونفرت های متعددی همراه خواهد شد، اما چه باک اگرکه درمسیرزدودن این آلودگی ها وسالم سازی فضای دین پژوهی وتبلیغ از فضولاتِ بویناکِ پولی، بارانی ازلطمه ها وناسزاها برمن ببارد. ویا مرا درسیبل دشمنیِ با روحانیت قراردهند وبه ضرب یک فتوای دم دست کارم بسازند. که: آخوندهای سنتی ما ازهرچه بگذرند ازپول جاری ای که ازدم درِ خانه ی شان می گذرد نمی گذرند. ومی گویم: همین پول گرایی آخوندهای ما بوده است که درگذرزمان، و درهیبت معارف دینی، اما به صورت توصیه وگرایش وفتوا به میان مردمان راه یافته وکارهای نباید را سامان بخشوده است.


این نوشته ی من ممکن است بسیاری ازروحانیان ومراجع را از من برنجاند. پیش تراما بگویم وبگذرم که من با همه ی اختلافهای بنیادینی که با روحانیان سنتیِ جامانده درسده های دورتاریخ دارم که شوربختانه حضورشان به این سوی دیوار واماندگیِ ما افتاده، با روحانیان ومراجعِ عقل گرا و فکور و مردمی همدلم. آنانی که پیش وبیش ازمسلمانیِ مخاطبان خود، به انسانیت وانسان بودن مردم مصرّ و متمایلند.


پس بی واهمه، به خودم، به شما، وبه همان روحانیان سنتیِ جامانده درسده های دورتاریخ که امروزه ازپس معرکه های جهالت سربرآورده اند وبرای ما عربده های اسلامی سرمی دهند، می گویم: فرهنگ خام خواری ومفت خواری را آخوندهای ما باب کرده اند، وگرنه هیچ یک ازیکصد وبیست وچهار هزار پیامبرخدا وچهارده معصوم شیعه ونام آوران عرصه ی دین، برای نشرمعارف الهی ازاحدی پول نگرفتند. پیامبران وامامان ما درراه نشردین، آسیب ها دیدند وزخم ها خوردند وهزارانشان ازدم تیغ معاندان گذرانده شدند اما یک نفرشان بخاطرآنهمه مرارت وزحمت ازکسی سکه ای ولقمه ای نگرفت.


من متحیرم که این دکان با چه ظرافتی به سود ملاهای تاریخیِ ما دایرشده وهمچنان رونق وبساط مفت خواری خود را حفظ کرده است. شما پدری را مجسم کنید که درهمین امسالِ ایرانِ خودمان، دوفرزندش را یکی به دبیرستان ودیگری را به حوزه ی علمیه می فرستد. که تا اولی مهندس ومعلم ومتخصص وپزشک شود ودیگری طلبه ی علوم دینی ومنبری ومرجع تقلید. ثبت نام اولی درهردبیرستان، وادامه ی تحصیل اودرهرمقطع، با کلی هزینه ی متداول همراه است اما دومی بمحض ورود به حوزه ی علمیه، شهریه و مستمریِ نقد دریافت می کند تا درهمان قدمهای نخست به آداب تکدی گری خو بگیرد وبه درد مفت خواری مبتلا شود وبدان عادت کند.


من می گویم: چه ایرادی دارد این پدری که می خواهد پسرش روحانی شود – درست مثل فرزند دیگرش – هزینه های تحصیل او را نیز خود متقبل گردد؟ اگرما بتوانیم ازاین گذرگاه مختصرِ پولی عبورکنیم، وخودمان خرج تحصیل فرزندانمان را دربخش معارف وعلوم دینی بپردازیم، می توانیم باب پول دادن به مراجع تقلید را بطورکلی ببندیم ودرِاین دکان چهارنبش را، ودهانه ی این چاه دهان گشوده وسیری ناپذیررا گِل بگیریم.


من با صدای بلند اعلام می دارم: روحانیان وملاها وآخوندهای ما، اگربخاطرلیاقت ودانش وتخصص شان درجایی مشغول بکارند ومسئولیتی دارند ودرهمان مسئولیت نیزپاسخگوی افعال خویش اند، وبخاطراین مسئولیت وپاسخگویی مزدی نیزدریافت می کنند، بخورند که مزدشان حلال وطیب وطاهراست. نوش جانشان. اما اگرصرفاً بخاطرتبلیغ دین ونشرمعارف وآموزش احکام ومسخره ترازهمه: بخاطر پیشنمازی، ازمردم وازدستگاههای بی دروپیکرجمهوری اسلامی پول می گیرند، بدانند که این پول گرفتن ها حرام اندرحرام است چرا که روش ارتزاق دینی مطلقاً درسیره ی رسولان الهی نبوده واختراعی است برای دوشیدن مردمی که به دروغ فهم کرده اند خدا را و نمایندگی خدا را می شود در لباس روحانیان محصور دید.


اگریک روز– آری یک روز- مردم تصمیم بگیرند که به مراجع وروحانیان پولی ندهند، درهمان روزهای نخست می شود به میزان راستگویی ودرستکاری وخداجویی وخداباوری ودین پژوهی و خداخواهی وحسین خواهی وزینب گراییِ روحانیان ومراجع پی برد. که: تا کجاها حاضرند بدون این که پولی ازمردم بگیرند، ازخود وجوانی وعمرواستعداد وداروندارخود برای فهمِ ایمانیِ مردم مایه بگذارند. من اما می گویم: اگریک روز– آری اگریک روز – بساط پرداخت پول به روحانیان ومراجع برچیده شود، بسیاری ازروحانیان ومراجع با شتاب ازلباس وریش وتسبیح فاصله می گیرند. که: هم لباس وهم ریش وهم تسبیح، برای بسیاری ازاینان، به آذینِ یک دکانِ کسب می ماند ولاغیر. راستی درکجای عقل وقرآن واسلام آمده است که: گیرنده ی خمس وزکات، روحانیان ومراجع تقلیدند؟


باردیگرمی گویم که من دراین نوشته، هرگزنخواسته ام حساب روحانیان ودین پژوهان ومراجع اندک اما فهیم ودرستکاری را که ازراههای غیرتبلیغ به تأمین معاش خود همت می کنند، با روحانیان ومراجع سنتی ومفت خوارمان یکی کرده باشم. که اینان، به دایره ی فهم مخاطبان خود بها می دهند اما مفت خواران سنتی، ازفهم مخاطبان خود گریزمی کنند.


محمد نوری زاد

ششم شهریورماه سال نود ودو – تهران


Tuesday, August 27, 2013

درخواست احمد شهید برای سفر به ایران رد شد

130308131119 shaheed 304x171 un درخواست احمد شهید برای سفر به ایران رد شد


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با رد درخواست احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای سفر به ایران گفت: «تا زمانی که روند غیرمنصفانه توسط وی متوقف نشود زمینه ای برای سفرش به ایران وجود ندارد.»


عباس عراقچی گفت احمد شهید در گزارش های گذشته خود «جانب انصاف را رعایت نکرد و بیشتر در نقش اپوزیسیون ظاهر شد». سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «برای ما قابل پذیرش نیست که احمد شهید خارج از وظایفش با افرادی ملاقات کرده و در جاهایی مصاحبه داد و در مجامعی وارد شد که مربوط به

وظایفش نبود.»


محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز درباره درخواست احمد شهید برای حضور در ایران به خبرگزاری مهر گفت: «به نظر من این درخواست جدی نیست. ما بارها اعلام کرده ایم که ایران از تمامی گزارشگران استقبال می کند ولی وی قصد گزارشگری ندارد و بیشتر هدف بازرسی دارد.»


آقای لاریجانی گفت احمد شهید همیشه «ادعاهای نادرستی عنوان کرده» و با توجه به اقدامات و مصاحبه ها و گفت و گوها و «شو»هایی که راه انداخته، بیشتر یک «هنرپیشه است تا گزارشگر».


گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، در آخرین گزارش خود که در ماه مارس گذشته، آقای شهید موارد نقض حقوق بشر در موارد اعدام، بازداشت روزنامه نگاران، اعتراف گیری زیر فشار، و آزار اقلیت های مذهبی، قومی و جنسیتی را برشمرد.


دیدبان حقوق بشر نیز در نامه ای که در اول ماه اوت (یک ماه پیش) برای حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران نوشت ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار عمل کردن وی به وعده های انتخاباتی اش شد و همچنین از او خواست مجوز سفر احمد شهید به ایران فراهم شود.


تهران می گوید انتصاب یک گزارشگر ویژه برای حقوق بشر ایران از سوی سازمان ملل متحد اقدامی گزینشی و با انگیزه سیاسی است.


منبع: صدای آمریکا


گاردین: آماده باش جنگنده های بریتانیا در قبرس برای حمله به سوریه

جان کری: در استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شکی نیست

IMAGE634977330005195357 جان کری: در استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شکی نیست


جان کری وزیر مور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه جنگ افزارهای شیمیایی به طور حتم در سوریه به کار رفته است، نظام بشار اسد رئیس جمهوری این کشور را به تلاش برای از میان بردن دلایل و نشانه‌ها در مناطق مورد حمله متهم کرد.


جان کری که شامگاه دوشنبه ۴ شهریور در کنفرانسی خبری در واشینگتن سخن می‌گفت، آنچه که در سوریه روی داد را «جنایتی بزدلانه» توصیف کرد که «باید وجدان همه جهان را تکان دهد.» او کشتار غیر نظامیان را رفتاری «رذل و غیر اخلاقی» توصیف کرد.


وزیر امور خارجه آمریکا به گزارش‌های منتشره از حمله شیمیایی چهارشنبه گذشته به مناطقی در حومه دمشق پایتخت سوریه اشاره می‌کند که طی آن، بیش از ۱۳۰۰ نفر از ساکنان منطقه، کشته شدند. دولت و مخالفان در سوریه، یکدیگر را متهم به انجام این حمله می‌کنند.


به گزارش رادیو فردا؛ کری، به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه را، فرا‌تر از جنگ داخلی این کشور دانست. او گفت که جهان متمدن، بر مخالفت با به کارگیری این نوع از جنگ افزار‌ها اتفاق نظر دارد و «باراک اوباما مساله ممنوعیت انتشار این اسلحه و از میان بردن مخازن آن در جهان را در راس اولویت‌های خود قرار داده است.»


وزیر امور خارجه آمریکا، با انتقاد شدید از کشورهایی که به گفته او، درباره وقوع حمله شیمیایی تشکیک می‌کند گفت: «هرکس مدعی شود که این حمله ساختگی است، باید در وجدان و اخلاق خود تجدید نظر کند». او به تصاویری اشاره کرد که خانواده‌ها و کودکان را نشان می‌دهد در حالی که حتی یک قطر خون از آنها بیرون نیامده است.


او گفت: «تصاویری که دیدم وجدان را تکان می‌دهد، نشان‌دهنده رنج‌های انسانی است که نمی‌توان فراموششان کرد. این تصاویر را نمی‌توان ساخت و نشان می‌دهد که یک مساله حقیقی و قطعی روی داده است.»


وزیر امور خارجه آمریکا افزود عوارضی که در گزارش سازمان پزشکان بدون مرز و دیگر سازمان‌های پزشکی سوری به آنها اشاره شده و آنچه که تصاویر نشان می‌دهد، نشانگر آن است که این گونه جنگ افزار‌ها به کار رفته است.



سازمان پزشکان بدون مرز روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که پس از هدف قرار گرفتن مناطقی در حومه دمشق، حدود ۳۶۵۰ نفر به سه بیمارستان منتقل شدند که در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفته بودند. این گزارش می‌افزاید که ۳۵۵ نفر از این افراد، در بیمارستان‌ها جان خود را از دست دادند.



جان کری از در اختیار داشتن «اسنادی قاطع» سخن گفت که آمریکا آنها را پس از مشورت با همپیمانانش ارائه خواهد داد.


جان کری به شدت از نظام حاکم بر سوریه انتقاد کرد و آن را به تلاش برای از میان بردن دلایل و نشانه‌های به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی متهم کرد. او بار دیگر نظام سوریه را به در اختیار داشتن این جنگ افزار‌ها متهم کرد و گفت که این نظام می‌تواند این جنگ افزار‌ها را سوار موشک کند.


وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نظام بشار اسد را به مانع تراشی به رسیدن بازرسان به منطقه قرار گرفته در معرض حمله و تلاش برای از میان بردن دلایل و نشانه‌ها در این منطقه از راه بمباران شدید متهم و این سوال را مطرح کرد: «آیا این رفتار نظامی نیست که چیزی برای مخفی کردن دارد؟»


بازرسان سازمان ملل متحد سرانجام دوشنبه از مناطقی در حومه دمشق که گفته می‌شود هفته گذشته در معرض حمله شیمایی قرار گرفتند، بازدید کردند. بازرسان که در شش خودرو به حومه دمشق رفته بودند، با برخی از آسیب‌دیدگان حمله و پزشکان در منطقه معضمیه دیدار و اقدام به نمونه‌برداری از آسیب‌دیدگان کردند.


او افزود: «اگر دست داشتن نظام سوریه در به کارگیری این جنگ افزار‌ها ثابت شود، این به معنی انجام جنایت علیه بشریت است.»


کاروان حامل بازرسان در ورودی منطقه معضمیه در معرض شلیک آتش از سوی تک تیرانداز‌ها قرار گرفت که در پی آن، یکی از خودروهای آنها آسیب دید. در این حادثه هم دولت و مخالفان، یکدیگر را متهم می‌کنند.


جان کری حمله به کاروان بازرسان را «یکی دیگر از کارشکنی‌های نظام سوریه» توصیف کرد.


او افرود تحقیقی که سازمان ملل متحد در حال انجام آن است، تنها نشان می‌دهد که آیا جنگ افزارهای شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته یا نه اما طرفی را که که اقدام به این حمله کرده است را مشخص نمی‌کند.


وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشینگتن به مشورت‌های خود با کنگره و همپیمانانش برای دستیابی به تصمیمی درباره واکنش به حمله شیمیایی در سوریه ادامه خواهد داد و تاکید کرد که در ‌‌نهایت «مجازاتی» وجود خواهد داشت.


از سویی کاخ سفید آمریکا پس از سخنان کری اعلام کرد که هیچ راهی برای انکار به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه وجود ندارد و شک چندانی هم نیست که این جنگ‌افزار‌ها را دولت سوریه استفاده کرده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفت که باراک اوباما در حال ارزیابی پاسخ مناسب به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است اما هنوز تصمیمی درباره چگونگی پاسخ گرفته نشده است.


کارنی افزود: «هیچ شکی نداریم که دولت سوریه گناهکار است».


Monday, August 26, 2013

سه نفر در زندان کارون اعدام شدند

هر چند سازمان‌های بین المللی تاکنون بارها اعدام را محکوم کرده اند، اما باز رسانه‌ها خبر از اعدام سه نفر دیگر دادند.


بنابر اعلام دادگستری استان خوزستان در روزهای اخیر سه نفر در زندان کارون اهواز به دار آویخته شدند.


به گزارش مهر، حکم “رضا.ر” که در سال ۸۵ در یک فقره درگیری، مرتکب قتل شده و از سوی دادگاه کیفری استان به قصاص نفس محکوم شه بود، چهارشنبه ۲۸ مردادماه سال جاری در زندان کارون اهواز اجرا شد.


همچنین روز سه شنبه ۲۷ مردادماه امسال، “علی.ش” که در سال ۸۳ در یک درگیری خانوادگی، مرتکب قتل شده و از سوی دادگاه کیفری استان به قصاص نفس محکوم شده بود، به دار مجازات آویخته شد.


احکام صادره از سوی دیوان عالی کشور به تأیید رسیده بودند.


همچنین حکم اعدام یک نفر قاچاقچی مواد مخدر در زندان کارون اهواز به اجرا درآمد.


صبح روز شنبه دوم شهریور امسال، محکوم علیه “سعید .گ” که به اتهام حمل و نگهداری ۱۲ کیلوگرم هروئین به اعدام محکوم شده بود، در زندان کارون اهواز به دار مجازات آویخته شد.


این حکم از سوی دادگاه انقلاب ماهشهر صادر و قبل از اجرا از سوی دادستانی کل کشور به تائید رسیده بود.


لاوروف: در صورت حمله نظامی غرب به سوریه روسیه وارد جنگ نخواهد شد

سنگساری جدید در راه است

Iran: Von der Macht der Pasdaran – oder wer hängt der Katze die Schelle um?



Der „Stützpunkt des letzten der Propheten“ am Werk


Die iranischen Revolutionswächter, die Pasdaran, sind zu einer Wirtschaftsmacht aufgestiegen, die weite Teile der iranischen Volkswirtschaft in ihrer Gewalt hat. Ihre Allgegenwart – in den Banken, im Erdöl- und Energiesektor, im Außenhandel – war sicherlich ein wesentlicher Grund dafür, dass die westlichen Staaten eine Reihe von Wirtschaftssanktionen gegen den Iran verhängt hat. Damit sollten speziell diejenigen getroffen werden, die im Iran politisch, wirtschaftlich und militärisch das Sagen haben. Eine andere Frage ist, ob die Sanktionen diejenigen am meisten treffen, denen sie gelten. Die Rechnung der hohen Arbeitslosigkeit und der weltweit dritthöchsten Inflation zahlen jedenfalls alle.

Aber bevor wir uns mit der Frage befassen, was man denn sinnvollerweise tun könnte, um die Lage der gewöhnlichen Bevölkerung zu bessern, lohnt es sich, einen Blick auf das Imperium zu werfen, über das die iranischen Revolutionswächter herrschen.



Der Stützpunkt „Qarargahe Chatamu l-Anbiya“


Qarargah ist das persische Wort für Stützpunkt. Das Wort entstammt der militärischen Sprache, und aus diesem Sektor kommen die Revolutionswächter ursprünglich. Austauschbar sind dagegen die religiösen Begriffe, mit denen das Wort Qarargah (Stützpunkt) kombiniert wird. „Chatamu l-Anbiya“ heißt soviel wie „das Ende der Propheten, der Abschluss der Propheten“, es bezieht sich auf Muhammad, der nach islamischer Auffassung der letzte Prophet aus einer langen Reihe ist. Der „Stützpunkt des letzten Propheten“ hat allerdings mit göttlicher Prophezeiung nichts zu tun, er befasst sich mit sehr weltlichen Dingen, wie ja auch die Katholische Kirche zu ihren Hochzeiten alle Wirtschaftsgüter mit Hilfe der Inquisition einzog und so die Wirtschaft Italiens und Andalusiens ruinierte.

Der „Stützpunkt des letzten Propheten“ ist im Iran ein Großunternehmer, der Hunderte, nach einigen sogar Tausende von Wirtschaftsprojekten durchgeführt hat. Schwerpunkt sind Erdöl, Gas und Petrochemie – darunter Erdölspeicher, Montagearbeiten, Pipelines, Förderplattformen, Ingenieursdienstleistungen, Bergbau und Metallindustrie, Infrastrukturprojekte – Staudammbau, Bau von Anlegestellen, Straßen- und Tunnelbau, Wasserversorgung, Bewässerungsanlagen. Diese Projekte hat der „Stützpunkt des letzten Propheten“ im staatlichen Auftrag übernommen, ohne dass diese ausgeschrieben worden wären. Die Pasdaran waren mächtig genug, die Regierung des damaligen Präsidenten Chatami einzuschüchtern, um den Bau des Imam-Chomeini-Flughafens bei Teheran aus den Händen türkischer Unternehmen zu entreißen, mit denen Chatami einen Vertrag geschlossen hatte. Auch die Übernahme der Fernmeldegesellschaft „Scherkate Mochaberat“, die mehrheitlich privaten Aktionären gehörte, funktionierte nach diesem Prinzip. Kein Unternehmer, ob staatlich, ob privat, traute sich, sich den Wünschen der Pasdaran zu widersetzen.


Die Pasdaran haben ein etabliertes Vorgehen, sich florierende Privatunternehmen anzueignen. Erst schicken sie Kundschafter als Angestellte in das Unternehmen, sammeln Informationen und erpressen dann die Unternehmer, ihnen einen Anteil abzutreten, der immer weiter ausgebaut wird, bis der ursprüngliche Eigentümer ihnen die Firma für „einen Appel und ein Ei“ verkauft.

„Rund 45.000 Personen sind direkt für diesem Aufbau-Stützpunkt tätig, davon sind 2000 Personen Pasdaran (Revolutionswächter), über 5000 sind Vertragsunternehmer, und weitere 150.000 Personen arbeiten mit uns zusammen“, so der Vize-Vorsitzende der Pasdaran für Rechtsfragen gegenüber der iranischen Nachrichtenagentur ISNA am 2. Bahman 1391 (Anfang 2013).


Der Stützpunkt „Qarargahe Chatamu l-Oussiya“
Der „Stützpunkt des Endes der Bevollmächtigten (des Propheten)“, also des letzten Bevollmächtigten Mohammads (hier ist nach schiitischer Auffassung der Imam Ali gemeint), wurde auf Befehl des Religiösen Führers gebildet. Sein Vorsitzender ist der Verteidigungsminister – Hossein Dehqan, der neue Außenminister der Regierung Rouhani, ist nicht zufällig ein General der Pasdaran! Seine Aufgabe ist es, dafür zu sorgen, dass staatliche Aufträge in die Kassen der Revolutionswächter fließen. Der „Stützpunkt des letzten Bevollmächtigten“ ist im Erdölsektor, im Wohnungsbau, Bau elektrischer Zugverbindungen und im Flugzeugbau tätig, außerdem besitzt er zwei Banken. Dieser Stützpunkt zeichnet sich durch das Fehlen jeglicher Transparenz aus, er betreibt nicht einmal eine Webseite.


Die Stiftung „Bonyade Ta‘awone Sepah“

Die „Kooperativen-Stiftung der Revolutionswächter“ ist ein weiteres Großunternehmen, das im Investmentsektor, im Bankenwesen und auf dem Aktienmarkt aktiv ist. Sie besitzt die „Bank-e Ansar“ – Die Bank der Anhänger (des Propheten, als dieser aus Mekka floh) – und 51 Prozent der Aktien der Fernmeldegesellschaft „Scherkate Mochaberat“. Die Bank-e Ansar verfügt über ein Netz von 600 Filialen. Ein weiteres Kreditinstitut „Kouthar“ (th im Persischen wie s gesprochen) wird ebenfalls von dieser Pasdaran-Stiftung kontrolliert. Kouthar ist übrigens die koranische Bezeichnung für eine Quelle im Paradies, die Pasdaran haben wohl Wege gefunden, sie schon im irdischen Leben anzuzapfen.


Die Herren Schmuggelbrüder (Baradarane qatschaqtschi)

Wie schon der scheidende Präsident Ahmadineschad, der selbst aus den Reihen der Pasdar stammt, treffend bemerkte, sind die Pasdaran auch in einem weiteren Sektor stark präsent, dem Außenhandel, und zwar in der offiziellen wie in der Schattenwirtschaft. Sie betreiben Dutzende von Verladehäfen an der iranischen Küste im Persischen Golf, sie sind es auch, die den Transit der Drogen aus Afghanistan oder Pakistan durch den Iran sicherstellen.

„Auf alle Fälle ist der Transit von Drogen auf welche Art auch immer ein Verrat an der Menschheit. Es steckt nichts Positives und nichts Gutes darin, dass ausgerechnet eine Institution diesen durchführt, und wer immer das auch tut und wer auch immer das zu tun gedenkt, er schadet dem Land damit und wir haben nichts Gutes und keinen Segen und Gewinn daraus.“ Diese Worte stammen ausgerechnet vom neuen Justizminister und damaligen Vorsitzender der Kontrollbehörde des gesamten Landes (Sasemane Basressiye Kolle Keschwar) Mostafa Purmohammadi, der sie gegenüber der Zeitung „Tedscharate Farda“ (Der Handel von Morgen) in der letzten Woche des iranischen Monats Dey im iranischen Jahr 1391 (Ende 2012) äußerte.


Der Stein des Anstoßes

Neben der Schmuggelaktivitäten sind die Pasdaran auch im Import von Autos und anderen Konsumgütern gut vertreten. Und genau dies ist auch der Ausgangspunkt des Konflikts zwischen Basar-Händlern, traditionellen islamischen Geistlichen und den Revolutionswächtern, der dazu führte, dass bei den letzten Präsidentschaftswahlen jede dieser Gruppe einen eigenen Kandidaten ins Rennen schickte: Die Basar-Händler standen hinter Ali-Akbar Welajati, die Revolutionswächter hinter Bagher Qalibaf, die radikale Geistlichkeit mit Ajatollah Mesbah Jasdi und mit Ajatollah Chamene‘i hinter Dschalili, und die traditionelle Geistlichkeit mit Ajatollah Rafsandschani hinter Hassan Rouhani. Nur Dank dieser Spaltung konnte Rouhani sich überhaupt im ersten Wahlgang durchsetzen.

Aber wie kann sich die Regierung Rouhani gegen die Wirtschftsmacht der Pasdaran durchsetzen?


Bookmark speichern oder einem Freund mailen


Facebook

Twitter

studiVZ meinVZ schülerVZ

del.icio.us

email




_____ http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE

Iran: Weblogger Hossein Rounaqi Maleki

Der iranische Menschenrechtler und Weblogger Hossein Rounaqi Maleki wurde 2009 aus der elterlichen Wohnung in Malekan (iranischer Aserbaidschan) verhaftet und 17 Monate in Einzelhaft gehalten. Im Jahr 2010 wurde er vom Revolutionstribunal unter dem Vorsitz des Richters Pir-Abbasi aus politischen Gründen wegen Mitgliedschaft bei „Iran Proxy“, „Beleidigung des Religiösen Führers“ und „Beleidigung des Staatspräsidenten“ zu 15 Jahren Gefängnis verurteilt. Als er sich weigerte, das Urteil zu unterschreiben – seine Hand war gebrochen (worden) – wurde er verprügelt. Der Gesundheitszustand von Hossein Rounaqi Maleki ist besorgniserregend, und angesichts der Verweigerung einer angemessenen Behandlung im Gefängnis war nicht nur er, sondern auch seine Mutter in Hungerstreik getreten. Der Protest hatte jetzt Erfolg. Am Samstag wurde Hossein Rounaqi Maleki in ein Krankenhaus überwiesen.


Bookmark speichern oder einem Freund mailen


Facebook

Twitter

studiVZ meinVZ schülerVZ

del.icio.us

email




_____ http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE

Bandar-Abbas (Iran): Baha‘i ermordet



ermordeter Anhänger der Baha‘i, Ata‘ollah Reswani


Die religiöse Minderheit der Baha‘i, die nach der Revolution von 1979 im Iran schweren Verfolgungen ausgesetzt war, steht auch weiterhin unter Druck. So wurde Ata‘ollah Reswani, ein Baha‘i aus Bandar-Abbas, vergangenen Samstag in seinem eigenen Auto ermordet. Die Täter sollen laut Angaben der Polizei keine Wertgegenstände entwendet haben. Wie weiter bekannt wurde, haben sowohl die „Sicherheitsorgane“ von Bandar-Abbas wie auch das Büro des Freitags-Imams von Bandar-Abbas den Anhänger der Baha‘i wiederholt bedroht. In der Vergangenheit hat es schon mehrfach Überfälle und Mordversuche an Baha‘is in Bandar-Abbas gegeben, für die extremistische Muslime verantwortlich gemacht werden, die offensichtlich mit Billigung der Regierung tätig sind.

Es darf nicht vergessen werden, dass Ajatollah Chamene‘i, der gegenwärtige Religiöse Führer, in einer Fatwa die Baha‘i als „unrein“ (nadsches) bezeichnet hat. Das ist eine verdeckte Aufforderung zur „Säuberung“, sprich zur Ermordung der „Unreinen“.


Bookmark speichern oder einem Freund mailen


Facebook

Twitter

studiVZ meinVZ schülerVZ

del.icio.us

email




_____ http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE

Schwerter zu Pflugscharen? Parks zu Parkplätzen!

In Teheran gibt es noch einige Gebäude aus der Zeit, als die Qadscharen-Dynastie das Land beherrschte. Die Häuser sind über 100 Jahre alt und stehen unter Denkmalschutz. Eines davon ist Sahir ol-Eslam in der gleichnamigen Straße. Um das historische Gebäude gibt es ein Wasserbecken und einen kleinen Park. Seit dem Sturz des Schahs lässt die Islamische Republik Iran das Gebäude verkommen und zerfallen. Jetzt kam auch noch ein Feuerchen zu Hilfe, so dass die Regierenden einen guten Vorwand haben, den ganzen Komplex einzureißen und einen Parkplatz daraus zu machen. Der wird natürlich erst einmal staatlich sein, und bei der nächsten Gelegenheit unter „Brüdern“ privatisiert. Das war’s dann. Wieder ein Stück Geschichte zerstört.



Sahir ol-Eslam, ein Gebäude aus der Qadscharen-Zeit


Bookmark speichern oder einem Freund mailen


Facebook

Twitter

studiVZ meinVZ schülerVZ

del.icio.us

email




_____ http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE

Iran: 740 Kilometer Paradies

740 Kilometer misst der Küstenstreifen des Kaspischen Meers, der zum Iran gehört. In dieser Region leben 7 Millionen Menschen, im Sommer sind es mit den Binnentouristen noch über eine Million mehr. Viele Iraner nutzen den Aufenthalt am Kaspischen Meer zum Schwimmen, und zu später Stunde, wenn kein Pasdar in Sicht ist, gehen auch die Frauen schwimmen.

Die Zeiten sind vorbei.

Das Foto unten zeigt, wie es am Südufer des Kaspischen Meers jetzt aussieht. Dabei ist der Müll noch das Harmloseste. Schlimmer sind die ungereinigten Abwässer der Landwirtschaft, der Fabriken und die städtischen Abwässer, die dieses Meer allmählich in eine Kloake verwandeln. Wer unter den Iranern es sich heute leisten kann, fährt deshalb lieber in die Türkei zum baden.

Den Herrschenden ist dies egal. Tourismus bedeutet ihnen nichts, denn um Touristen zu holen und zu behalten, müsste man arbeiten und investieren. Die Wirtschaftszweige sind interessant, wo man nur die Hand aufhalten muss, zum Beispiel im Import. Da genügt es, interessierten chinesischen Firmen die Einfuhr zu erlauben, und schon fließt das Geld in die Taschen der Pasdaran und ihres Schutzpatrons, Ajatollah Chamene‘i.



Wenn so das Paradies der Mollas aussieht,

wie ist dann erst die Hölle?


Bookmark speichern oder einem Freund mailen


Facebook

Twitter

studiVZ meinVZ schülerVZ

del.icio.us

email




_____ http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE

Iran: 740 Kilometer Paradies

740 Kilometer misst der Küstenstreifen des Kaspischen Meers, der zum Iran gehört. In dieser Region leben 7 Millionen Menschen, im Sommer sind es mit den Binnentouristen noch über eine Million mehr. Viele Iraner nutzen den Aufenthalt am Kaspischen Meer zum Schwimmen, und zu später Stunde, wenn kein Pasdar in Sicht ist, gehen auch die Frauen schwimmen.

Die Zeiten sind vorbei.

Das Foto unten zeigt, wie es am Südufer des Kaspischen Meers jetzt aussieht. Dabei ist der Müll noch das Harmloseste. Schlimmer sind die ungereinigten Abwässer der Landwirtschaft, der Fabriken und die städtischen Abwässer, die dieses Meer allmählich in eine Kloake verwandeln. Wer unter den Iranern es sich heute leisten kann, fährt deshalb lieber in die Türkei zum baden.

Den Herrschenden ist dies egal. Tourismus bedeutet ihnen nichts, denn um Touristen zu holen und zu behalten, müsste man arbeiten und investieren. Die Wirtschaftszweige sind interessant, wo man nur die Hand aufhalten muss, zum Beispiel im Import. Da genügt es, interessierten chinesischen Firmen die Einfuhr zu erlauben, und schon fließt das Geld in die Taschen der Pasdaran und ihres Schutzpatrons, Ajatollah Chamene‘i.



Wenn so das Paradies der Mollas aussieht,

wie ist dann erst die Hölle?


Bookmark speichern oder einem Freund mailen


Facebook

Twitter

studiVZ meinVZ schülerVZ

del.icio.us

email




_____ http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE