Wednesday, July 24, 2013

پوتین برای دیدار با روحانی به ایران می‌رود


ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، کمی پس از مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدید ایران، اواسط ماه اوت، برای مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران، به تهران سفر می‌کند.





روزنامه کمرسانت، چاپ مسکو، امروز به نقل از یک منبع نزدیک به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی، نوشت که دیدار پوتین از ایران، در تاریخ ۱۲ و ۱۳ ماه اوت، که برابر است با ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه انجام خواهد شد.


این روزنامه اضافه کرده که دولت روسیه امیدوار است به قدرت رسیدن “حسن روحانی” رییس جمهور جدید ایران به پیشرفت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور کمک کند و سفر پوتین با این هدف انجام می‌شود.


همچنین رییس جمهور روسیه قصد دارد در این سفر، درباره همکاری‌های دوجانبه از جمله ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه و تحویل سیستم‌های موشکی “آنتی-۲۵۰۰” به جای “اس-۳۰۰” به ایران با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.


پوتین آخرین بار در اکتبر ۲۰۰۷ برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تهران سفر کرده بود که در جریان آن با “محمود احمدی‌نژاد” رییس‌جمهور و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.


یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری روسیه به روزنامه کمرسانت گفته است که این سفر نشان می دهد که آیا دولت جدید ایران آماده تلاش بیشتر برای پاسخگویی به مطالبات جامعه بین المللی است یا نه.


با این حال، دمیتری پسکوف، یک سخنگوی کرملین، در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، این سفر را تأیید نکرده است.


با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدید ایران، آمریکا و دیگر کشورهای غربی نسبت به حل بحران هسته‌ای ایران ابراز خوشبینی کردند.


قرار است کار روحانی به طور رسمی از روز سوم اوت، برابر با دوازدهم مرداد آغاز شود.




No comments:

Post a Comment