Wednesday, April 10, 2013

به دلیل غیبت در جلسات «فیفا»کرسی دایی را گرفت




15122 467637309975059 705813721 n به دليل غيبت در جلسات «فيفا»كرسي دايي را گرفت از دست دادن کرسی‌های بین‌المللی به یکی از عادت‌های ورزش ایران تبدیل شده است، آخرین کرسی‌ای که از دست رفته است، کرسی علی دایی در کمیته جوانان فیفاست.

علی دایی از سال ۲۰۰۷ عضو این کمیته بوده و تنها عضو ایرانی این نهاد محسوب می‌شد. ریاست این کمیته را میشل پلاتینی رییس یوفا در اختیار دارد.


در فهرست جدید این کمیته نامی از علی دایی به چشم نمی‌خورد. در روزهایی که فوتبال ایران در کرسی‌های بین‌المللی از نبود نماینده ضربه خورده است، حذف نام دایی اتفاق تلخ دیگری است که برای فوتبال کشورمان رخ داده و ‌ای کاش مسوولان فدراسیون فوتبال در این‌باره رایزنی‌هایی را با فیفا داشته باشند تا این افتخار فوتبال کشورمان بار دیگر به عضویت کمیته یاد شده در بیاید.


دیدن دایی در کنار چهره‌های سرشناس فوتبال جهان همواره غرور ایرانی‌ها را به دنبال داشته است ولی حالا این افتخار را باید از دست رفته دانست.


یک فرد مطلع دراین‌باره به «ایرنا» گفت: «فدراسیون بین‌المللی فوتبال این مساله را رسما به دایی اعلام نکرده و فقط نام او را در فهرست جدید کمیته فوتبال نیاورده است. این اتفاق احتمالا به دلیل غیبت دایی در چند جلسه کمیته فوتبال رخ داده، چون فیفا علاقه‌مند است کسانی که به طور دایم در جلسات حضور پیدا می‌کنند عضو کمیته‌های مختلف این نهاد باشند.» موضوعی که علی دایی هم خود به آن اذعان دارد.


سرمربی تیم فوتبال راه‌آهن عنوان کرده که بعد از تصادف شدیدی که سال گذشته داشت جلسات مهمی را از دست داد و به دلیل بازی‌های راه‌آهن در چند جلسه دیگر غیبت کرد. علی دایی عنوان کرده بود «ژرژ وه‌آ» ستاره مشهور فوتبال آفریقا هم به همین دلیل از کمیته جوانان فیفا کنار گذاشته خواهد شد اما فهرست جدید فیفا نشان می‌دهد که ستاره سابق لیبریایی همچنان در کمیته فوتبال فیفا حضور دارد و نام او به عنوان نخستین عضو این فهرست در سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال به چشم می‌خورد با این حال هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که دایی به چه دلیل از این فهرست کنار گذاشته شده، چرا که خودش هم از علت آن بی‌خبر است. علی دایی معتقد است، فیفا به دنبال کسانی است که در فیفا بتواند به طور ثابت حضور داشته باشند و فعالیت کنند و کسانی را که در حال رفت‌وآمد هستند را نمی‌تواند بپذیرد.


با حذف دایی، آسیایی‌ها در این فهرست تنها دو عضو از مالزی و ژاپن خواهند داشت. کمیته فوتبال فیفا ۲۷ عضو دارد و ریاست آن بر عهده میشل پلاتینی است. ژرژ وه آ، کریستین کارمبو، کارلوس بیلاردو، خوزه لوییس چیلاورت، فلورنتوینو پرس، دیمیتریو آلبرتینی، هری کیول، فرانتس بکن بائر و پله برخی از اعضای سرشناس این کمیته هستند.


بیش از این کرسی‌های مهم دیگری مانند هیات اجرایی کمیته اجرایی کمیته المپیک (یوک) که در اختیار مصطفی هاشمی‌طبا بود و هیات‌رییسه فیلا که در اختیار دکتر توکل بود نیز از دست ورزش ایران خارج شده بود. ورزش ایران در رشته‌هایی مثل فوتبال، دوچرخه‌سواری، بدمینتون، وزنه‌برداری و… نیز کرسی‌های مهمی را از دست داده است.


منبع : روزنامه شرق

عکس از هادی حیدری




No comments:

Post a Comment