قرار بود سال ۹۱ لاستیک تولید داخل با قیمت مصوب در اختیار اتوبوسداران قرار گیرد، اما این وعده نه تنها اجرایی نشد که شاهد واردات بیرویه لاستیکهای چینی بیکیفیت هستیم، مسئلهای که انتقاد از عملکرد وزارت صنعت را بهدنبال داشته است.
به گزارش اقتصادایران آنلاین به نقل از تسنیم، هر سال چند روز مانده به آغاز تعطیلات نوروزی برنامه افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت در حملونقل عمومی مسافری در راستای حمایت از فعالان این صنف اجرا میشود و چند روز پس از اتمام تعطیلات نرخ بلیت به قیمتهای قبلی بازمیگردد. در طرح نوروی سال ۹۲ نیز این برنامه از ۲۴ اسفند ۹۱ آغاز شد که تا پایان شانزدهمین روز فروردین امسال ادامه داشت.
تردد یک سری خالی اتوبوسها عاملی بوده که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سالهای اخیر با استناد به آن مجوز افزایش قیمتها را صادر کردهاند. فعالان حملونقل عمومی مسافر که این روزها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند بهترین خاطره سال خود را افزایش ۲۰ درصدی قیمتها در قالب طرح نوروزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام میکنند. به عبارت دیگر آنها فقط حدود ۲۰ روز از کسب و کار خود راضی هستند و از آن به نیکی یاد میکنند و ۳۴۰ روز دیگر سال اتوبوسداری را به دلیل هزینههای سرسامآور آن مقرون به صرفه نمیدانند.
سال ۹۱ در حالی به پایان رسید که وعدههای فراوانی برای حمایت از حملونقل عمومی به صورت عام و حملونقل از طریق اتوبوس بهطور خاص داده شد. بر این اساس مقرر شد با همکاری وزارتخانههای راه و شهرسازی و وزارت صنعت، ۷۰ درصد لاستیک تولید داخل را با قیمت مصوب در اختیار رانندگان قرار دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بهمن سال گذشته در گفتوگو با تسنیم اعلام کرد که این برنامه از دو ماه پیش (آذرماه ۹۱) آغاز شده است و مشکلی در خصوص تامین لاستیک برای اتوبوسها در کشور وجود ندارد.
شهریار افندی زاده با بیان اینکه لاستیک از طریق نمایندگیهای مجاز توزیع میشود، افزود: علاوه بر این عوارض گمرکی لاستیکهای کامیون و اتوبوس نیز ۱۵ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات مستمر بین سازمان راهداری، کانونها و انجمنها و همچنین وزارت صنعت برای برطرف کردن مشکلات رانندگان، تصریح کرد: از دو ماه پیش لاستیک به قیمت مصوب بین رانندگان توزیع شده است.
این در حالی بود که همان زمان بسیاری از فعالان این بخش با اظهار بیاطلاعی از توزیع لاستیک تولید داخل با قیمت مصوب از نبود لاستیک داخلی در بازار انتقاد کرده و تنها گزینه اتوبوسداران را خرید لاستیکهای چینی اعلام کردند. لاستیکهایی که به گفته رانندگان اتوبوس به دلیل کیفیت بسیار پایین خیلی زود میترکد.
لاستیکی برای دور انداختن
گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی تسنیم حاکی از آن است که مشکلات اتوبوسداران در تامین لوازم مورد نیاز همچنان ادامه دارد و وعدههای مسئولان در خصوص اجرای برنامههای حمایتی هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
یک مالک اتوبوس در اینباره به تسنیم گفت: با توجه به نامگذاری سال گذشته، اعلام شد که لاستیک و روغن تولید داخل با قیمت مصوب در اختیار فعالان این بخش قرار میگیرد، اما تا امروز که ۲۳ روز از سال ۹۲ هم میگذرد این برنامه اجرایی نشده است.
ناصر سراج با تاکید بر اینکه سرمایههای موجود در حملونقل عمومی در حال از بین رفتن است، افزود: در گذشته اصطلاحات زیادی بین اتوبوسداران و رانندگان رایج بود که حکایت از علاقه آنها به این شغل داشت. بهعنوان مثال رانندگان یا مالکان اتوبوس میگفتند که «کفتر جلد» این حرفه شدهایم و نمیتوانیم از آن دل بکنیم.
وی ادامه داد: اما در سالهای اخیر هزینههای جاری اتوبوسداری آنچنان افزایش یافته که سرمایههای زیادی از اسن صنف خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه سال ۹۰ برای خرید یک جفت لاستیک خارجی با کیفیت بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان پرداخت میکردیم، افزود: این در حالی بود که سال گذشته همان لاستیک را با قیمت ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان تهیه میکردیم. در حال حاضر هم باید برای خرید یک جفت لاستیک با کیفیت ۴.۳ تا ۴.۵ میلیون تومان بپردازیم.
سراج با انتقاد از بیتوجهی وزارت صنعت به وضعیت بازار لاستیک کشور، گفت: این وزارتخانه مسئولیت تولید و توزیع لاستیک را بر عهده دارد، اما از این وظیفه خود غافل مانده و به دنبال اجرای برنامههای است که تاثیری برای مردم ندارد.
این اتوبوسدار ادامه داد: اعلام میشود که لاستیک تولید داخل با قیمت مصوب توزیع میشود، این قیمت مصوب که میگویند باید نهایت یک میلیون تومان برای یک جفت لاستیک باشد. اما بهعنوان مثال یک کارخانه داخلی به هیچ عنوان لاستیک را با قیمت مذکور توزیع نمیکند.
سراج با انتقاد از عدم نظارت بر نحوه توزیع لاستیک در کشور گفت: اگر مسئولان وزارت صنعت ادعا دارند لاستیک با قیمت مصوب در اختیار ما قرار میگیرد یک جفت لاستیک را با همان قیمت از یکی از تولیدگان داخلی خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نمیتوان لاستیک داخلی را با قیمت کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خریداری کرد، تصریح کرد: در حال حاضر لاستیکهای هندی و چینی به وفور در کشور موجود است، لاستیکهای هندی کیفیت قابل قبولی دارند، اما لاستیکهای چینی فقط به درد دور انداختن میخورد و با توجه به اینکه خیلی زود میترکد از آنها برای چرخهای جلو اتوبوس استفاده میکنیم تا خطری متوجه مسافران نباشد.
این مالک اتوبوس اظهار کرد: چرا وزارت صنعت اجازه واردات لاستیکهای چینی را میدهد، اینکه بخواهیم با یک کالای بی کیفیت بازار را تنظیم کنیم ظلم در حق مردم است.
سراج در خصوص قیمت روغن نیز گفت: اوایل اسفند سال گذشته هر لیتر روغن بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار تومان بود، اما امروز قیمت همان روغن به ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.
وی افزود: روغن که دیگر وابستگی ارزی ندارد که بهصورت سرسامآور گران شده است، مگر این قلم تولید داخل نیست چرا باید هر روز یک قیمت جدید داشته باشد.
No comments:
Post a Comment