Friday, June 21, 2013

حماس: مناسبات با ایران از لحاظ سیاسی و مالی آسیب دیده است




سازمان فلسطینی حماس می‌گوید مناسباتش با جمهوری اسلامی ایران به خاطر اختلاف نظرهای عمیق بر سر سوریه آسیب دیده است و ایران پول کمتری در اختیار حماس می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سران حماس تایید می‌کنند که حمایت آنها از معارضین سوری، در حالی که جمهوری اسلامی ایران پشتیبان حکومت بشار اسد است، موجب تعمیق اختلاف‌های آنها با رهبران ایران شده است.


غازی حمد، معاون نخست وزیر حماس در غزه روز چهارشنبه، بیست و نهم خرداد، گفت «مناسبات حماس و ایران، چه در سطح سیاسی و چه در سطح کمک‌های مالی ایران به حماس، آسیب دیده است».


وی در پاسخ به پرسش رویترز که میزان پولی که ایران به حماس می‌دهد چقدر کاهش یافته است، گفت «بدون وارد شدن به جزییات، تنها می‌توان گفت که هنوز به سطح تحریم حماس نرسیده است».


با وجود این، مقام ارشد حماس گفت که این جنبش فلسطینی «همچنان در کنار ملت سوریه می‌ایستد».


رویترز به نقل از «یک مقام دیپلماتیک منطقه» نوشته است که جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این، ماهیانه بیست میلیون دلار به حماس هدیه می‌کرد که حماس از جمله با آن، بخشی از حقوق هر ماه پنجاه هزار کارمند دولت اسماعیل هنیه در غزه را می‌پرداخت.


رویترز نوشته که معلوم نیست منبع تامین حقوق کارمندان دولت حماس در ماه‌های گذشته کدام کشور است.


سران حماس به تازگی مناسبات گسترده‌تری با امیر قطر برقرار کرده‌اند و خالد مشعل و برخی دیگر از سران حماس پس از ترک همیشگی سوریه، در دوحه و ترکیه زندگی می‌کنند.


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه این هفته با خالد مشعل و اسماعیل هنیه مقامات ارشد حماس که به آنکارا دعوت شده بودند، دیدار کرد.


حماس از آغاز برپایی خود در اواخر دهه هشتاد میلادی مناسبات بسیار نزدیکی با حاکمیت ایران داشته و یکی از دلایل متهم شدن جمهوری اسلامی به حمایت از تروریسم، پشتیبانی از سازمان حماس است.


آمریکا حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا ماه مارس امسال از اتحادیه اروپا خواست رویه مشابهی را در قبال حماس در پیش گیرد.


حماس هر چند از بستر اخوان المسلمین برخاسته و سنی است اما از بدو تشکیل خود به عنوان یکی از بازوهای جمهوری اسلامی در منطقه شناخته شده است.


آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بهمن ماه گذشته گفت: «درارتباط با مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، ایران از بیان حمایت خود از سازمان‌های مختلف باکی ندارد و هر گروهی در هر جای جهان که در برابر این رژیم بایستد، مورد حمایت ایران بوده و خواهد بود».


در آغاز بحران داخلی سوریه، سران حماس از موضع گیری روشن در این باره خودداری می‌کردند اما با ادامه این جنگ داخلی، از خیزش مردم سوریه حمایت کرده و در ماه‌های گذشته نیز آشکارا در کنار معارضین قرار گرفته و به آموزش آنها اقدام کرده‌اند.


حماس این هفته حزب الله را نیز فرا خواند که شبه نظامیان خود را از سوریه بیرون برد تا تفرقه مذهبی در منطقه عمیق‌تر نشود.


این فراخوانی در حالی بود که حماس تا چندی پیش در کنار حزب الله، محور قوی همپیمانی با ایران را در منطقه تشکیل می‌داد.


حسن نصرالله دبیرکل حزب الله طی هفته‌های گذشته تاکید کرد که حضور نیروهایش در سوریه برای کمک به بشار اسد، امر پنهانی نیست.


غازی حمد، معاون نخست وزیر حماس در مصاحبه با رویترز گفت: «در ارتباط با مقاومت حزب‌الله علیه اسرائیل، حماس در کنار حزب الله بوده ولی مخالف موضع حزب الله در مورد سوریه است».


حسن روحانی رییس جمهوری منتخب ایران روز دوشنبه بیست و هفتم خرداد در کنفرانس خبری تهران از حمایت آشکار از بشار اسد خودداری کرد و گفت سرنوشت ملت سوریه را مردم سوریه رقم می زنند، که این سخنان او با کف زدن‌های شماری از خبرنگاران ایرانی و عرب حاضر در این نشست روبرو شد.


آقای روحانی در آن همایش خبری، اشاره ای به ارتباط‌های ایران با حزب الله و حماس نکرد اما بر تلاش برای بهبود مناسبات ایران با عربستان سعودی و همه کشورهای منطقه تاکید کرد.


هنوز معلوم نیست که رییس جمهوری منتخب ایران درمورد حماس و حزب الله رویه گذشته ایران را ادامه خواهد داد یا نه.


بسیاری از رای دهندگان به حسن روحانی، در شعارهای روزهای گذشته در خیابان‌های شهرهای ایران تکرار کردند: «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران».


رهبران میانه روی فلسطینی امیدوارند که ایران تعمیق مناسبات با آنها و حکومت خودگردان فلسطینی را بر ادامه نزدیکی ایران با حماس، ترجیح دهد.


محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردانی در میان نخستین رهبران جهانی بود که پیروزی آقای روحانی را به او شادباش گفت اما سران حماس نیز که همیشه مناسبات نزدیک تری با سپاه پاسداران و اصولگرایان در حاکمیت ایران داشتند، برای رییس جمهوری منتخب اعتدالگرای ایران، پیام شادباش فرستادند.





No comments:

Post a Comment